zondag 16 januari 2011

Zondag 16/01

Gelukkige verjaardag broer!
Het weekend zit er weer bijna op. Ik heb er een echt weekend van gemaakt door twee dagen niks voor school te doen. Gisteren stond ik om 5u35 naast mijn bed en tegen 5u40 was ik klaar voor vertrek. Te vroeg, want ik moest maar een kwartier later vertrekken. Ik besloot toch naar buiten te gaan en vond Alina, die ook te vroeg was. We wandelden samen naar het station en wachtten op Charlotte, vervolgens op de bus, die toevallig ook te vroeg was. In de bus naar Leeds deed ik een poging een beetje te slapen, want ik had een vreselijke nacht achter de rug - hoofdpijn, onderburen die niet snappen dat je niet hoeft te roepen om elkaar te verstaan en oververmoeide rug en benen die het onmogelijk maakten een comfortabele positie te vinden. Helaas kon ik ook op de bus de slaap niet vatten, ik was een beetje wagenziek en had uiteindelijk toch ook wel zin om te babbelen. We kwamen om half 10 in Leeds aan, wat een heel mooi uur is, en gingen op zoek naar het Tourist Information Centre. We vonden het, kregen een stadskaart en trokken erop uit. We wilden eerst en vooral naar het West Yorkshire Playhouse geraken om te zien of we nog tickets konden krijgen voor de musical 'A Christmas Carol'. We vonden het zonder problemen en kochten £17 tickets.
Vrolijk gingen we naar het Royal Armouries Museum (gratis) en ontdekten dat het echt wel de moeite was. Het was een interactief museum, wat altijd plezant is natuurlijk. We gingen er ook luisteren naar iemand die een acteur speelde uit de tijd van Shakespeare. Die bléef helaas maar roepen, dus we hadden het liever niet gehoord, maar goed. Daarna zijn we een beetje gaan windowshoppen want net als Newcastle is Leeds duidelijk ook een goeie shopstad. Zo heb ik in een winkeltje ontdekt dat er manga bestaat van Shakespeares stukken! Ik was er helemaal weg van, maar had er toch geen £8 voor over. Toen we een beetje honger begonnen te krijgen en toevallig een kraampje tegenkwam dat zei 'Hot Belgian Waffles', besloten we een wafel te delen. De meneer vroeg ons waar we vandaan kwamen en toen we zeiden 'België' vroeg hij: 'Is that far from London?', na nog een paar vreemde momenten kwam hij tot de conclusie dat het dus niet in Engeland lag. Kun je het je voorstellen? Iemand die beweert 'Belgian Waffles' te verkopen heeft geen idee dat België een land is! En de wafel kwam trouwens uit Londen, in een zakje. Maar de smaak was nog zo slecht niet. Na nog wat windowshoppen zochten we een pub voor een goedkoop middagmaal. Opnieuw verbazing toen we eten wilden bestellen en de mevrouw aan de bar ons vroeg om bewijs dat we 18+ waren, om te eten nog wel! En geloof het of niet, later op de dag, in een "lingerie+"winkel, kregen we opnieuw de vraag of we boven de 18 waren. We waren een klein beetje op onze tenen getrapt, zien we er dan zo jong uit? En Claudia was nog niet eens mee! Maar goed, we zetten ons erover en gingen nog wat door de stad slenteren. We kwamen een mooie grote ijspiste tegen, wandelden langs de universiteit en vonden dan het Leeds City Museum. Dat was ook gratis, dus gingen we binnen. Het was zowaar nog plezanter dat het vorige. Overal waren spelletjes of praktische dingetjes. Zo hebben we met een computer een dorpje gemaakt, sporen onderzocht, hiërogliefen gelezen, geheimschrift ontcijferd, muntjes in papier gedrukt met een potlood en zestiende eeuwse pruiken opgezet. Achteraf hebben we nog een beetje door de straten gelopen om rond 19u terug naar het West Yorkshire Playhouse te gaan voor de musical. We zaten bijna helemaal links, maar het zicht was nog zo slecht niet. De musical zelf was ook niet slecht. Ik vond het begin niet echt geslaagd en het was gewoon té griezelig, maar het beterde naargelang de tijd verstreek. Het decor vond ik ook fantastisch. Zo was het bureau van Scrooge op hoge stapels papieren gesteund. Echt heel mooi. We hebben er in elk geval van genoten. Toen was het einde van ons uitje gekomen en restte ons alleen nog een stressvol half uurtje wachten op de bus. Toen we veilig aan boord waren, babbelden we eerst nog een beetje, maar al snel vielen we alledrie half in slaap om weer wakker te worden in Newcastle. Nu nog een goeie 20 minuten door de wind, die de hele dag niet rustig geweest is, en dan snel het bed in. Charlotte bleef slapen, dus hebben we eerst nog een klein beetje gebabbeld maar echt niet lang. Zelfs de wind kon onze slaap niet verhinderen.
Vandaag stonden we om 12u op, aten iets, bleven een hele tijd aan tafel zitten en dachten aan de werkweek die nog in het verschiet ligt om uiteindelijk toch maar in actie te schieten. Ik had besloten dat ik vandaag niet zou werken, dus heb ik me met andere dingen beziggehouden en heb voor de verandering eens de tijd genomen voor het koken. Spaghettisaus, opnieuw. Maar niet slecht, niet slecht, ik heb ervan genoten. Morgen vliegen we er (weer) in.
Tot de volgende!

1 opmerking: